tisdag 28 januari 2014

Att ta från de fattiga och ge till de fattiga

Många av oss är mer eller mindre överens om att det är färre turister här i år jämfört med tidigare år. När Thomas och jag var i Cochin visade det sig att även där är det färre turister i år, likaså i Kovalam. Goa har jag ingen koll på :)

Såå, vad beror det på? Enligt en man i en "Government-shop" (vet inte om de egentligen vet mer än andra, men ändå) beror det på att Sri Lanka som land har gjort en stor säljinsats i Europa och Nordamerika för att locka folk till ön, som ligger strax öster om Indiens sydspets.

Nu när den inhemska oron dämpats vill Sri Lanka, som så många andra, ha in utländska valutor via turister. De lär ha erbjudit delar av den lankesiska turistnäringen (främst hotell, men i viss mån flygbolag) statlig ersättning för kunna erbjuda låga priser och på så sätt locka turister till Sri Lanka.

Några nyfunna vänner säger att Sri Lanka lyckats. De har varit där flera gånger, senast under ett par veckor innan de kom hit. De berättar att det var massvis med turister från olika delar av västvärlden där, många fler än tidigare år. Lankeserna de talat med sa att de "aldrig" haft en så bra turistsäsong. De var överlyckliga eftersom det var länge sedan sist.

Ett av bekymren för mina kamrater var dock att äta på restaurang, shoppa, inträden och att transportera sig är förhållandevis dyrt på Sri Lanka så på det hela taget blev det inte billigt att åka dit, vilket reklamen påstår, snarare tvärtom.

Såå, min reflektion är helt enkelt: Varför väljer vi att åka till ett visst land? Vilka finansiella drivkrafter finns bakom som mer eller mindre påverkar våra beslut? Är våra beslut om resmål faktiskt våra egna och inte ett resultat av andras intressen?

Näe, tyvärr kära vänner, det är väl så att inom resenäringen, som i alla andra näringar, är vi redan starkt påverkade när vi kommer till köpbeslut. Såå, inget nytt under solen. Den kära gamla marknadsföringen fungerar precis som vanligt :) och det kan vara ett skäl till att det är färre turister i Kerala än tidigare år. Det fattiga Sri Lanka tar från det fattiga Indien.

Nu vill jag gärna tro att det för de gamla drömresmålen finns andra beslutsmodeller, men när jag funderar på vilka resedrömmar jag har så blir jag lite full i skratt.
- Sis och jag vill åka "världens vackraste" tågresa till Lhasa. Säkert inte alls påverkad av någon propaganda.....
- Jag vill se och vandra i Italiens hålfot vilket marknadsförts hårt i Sverige de senaste åren. Min enda tröst är att jag velat göra det i många år.
- Nya Zeeland drömmer jag om - framförallt efter Sagan om ringen-filmerna

Jaja, det är bara att inse - igen - att jag är väl som människor är mest.... ;) och marknadsförarna vet precis vad de håller på med. Ni har väl sett senaste Volvo-reklamen? Till och med jag blir småsugen på att köpa en Volvo - Zlatan-fan som jag är ;)

Hörni, ni har väl sett sett Jean-Claude van Dammes split. Den är fantastisk och sevärd även om du aldrig tänkt köpa en lastbil. Både han och Volvo lastvagnar har fått ett enormt uppsving efter den här reklamfilmen. Kolla:
http://www.youtube.com/watch?v=M7FIvfx5J10
Den har visat över 70 miljoner gånger och anses av många vara världens största reklamfilm, värd miljarder...

1 kommentar:

  1. Kul att höra att du har det bra!
    Men hallå Eva-Volvo?! Skärp dig! ;-)
    Stor kram, Matilda

    SvaraRadera