torsdag 4 april 2013

Jag köper svenskt


Den här veckan har varit knasig. Just hemkommen efter 5 månader i Indien samtidigt som jag börjar ett nytt jobb. Galet mycket på en gång. Härligt och förfärligt på samma gång. Dessutom måste jag ju fixa en del praktiskt också, t ex köpa mig en ny dator efter att min blivit stulen i Indien.

Hur tusan vet jag vilken dator jag behöver? Det finns en rackarns massa "förståsigpåare", men alla har sina skäl att få mig med på noterna. Efter en stunds funderande inser jag att för mig är det viktigast att jag köper svenskt. Alltså från ett svenskt företag. Då upptäcker jag att antalet butiker att välja mellan minskar betydligt. Konkurser för bl a Onoff, Expert, Audio video, Sony innebär att, så vitt jag vet, är det bara SIBA, Netonnet   (samma ägare) och Alina systems att välja mellan. Nätet är inget alternativ eftersom jag inte vet vad jag behöver - jag måste prata med någon. Att gå till butik och ta reda på allt och sedan handla på nätet är ju ett alternativ, men inte så schysst. Netonnet har samma priser i butik som på nätet, bra va´? Nä, de har inte betalat för detta inlägg :-)

Nåväl, sagt och gjort. Jag besöker Netonnet och Alina två gånger vardera. Rådgör med två olika expediter och utifrån det väljer jag butik och dator. På Netonnet ger de mig samma rekommendation och på Alina får jag två helt olika rekommendationer vilket gör beslutet enkelt. Det blir en HP från Netonnet. Nu hoppas jag att de har valt rätt åt mig, för själv har jag ingen aning.

Tänk att det ska vara så himla bökigt att vara en bra beställare av tekniska prylar. Jag har samma bekymmer när det gäller bilar, musikmaskiner och annat tekniskt. Och då är jag ändå hyfsat väl insatt jämfört med en del av min väninnor ;-) Tror att många fler än jag behöver en "personal shopper", såna som finns inom klädsvängen. Jag skulle i alla fall lätt betala en slant för att få hjälp av någon oberoende som har MITT bästa för ögonen.

Slutligen tycker jag att ni, precis som jag, ska handla av svenska företag. Åtminstone när produkten i sig är likvärdig. Att våra egna svenska företag gynnas innebär ju bl a att det kommer tillbaka en och annan skattekrona - om de går med vinst vill säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar