onsdag 13 februari 2013

Hemma igen...

...ja tänk, så långt har det gått att det känns som att komma hem på riktigt, när jag kom till Varkala, Deepak och Sandez. Helt underbart!

Hampi  var fantastiskt på ett alldeles eget sätt. Det fanns en massa ruiner där från nån stor kung som levde där på 1350-talet och ca 70 år framåt, sen slogs den civilisationen ned. Ja ni hör hur "intresserad" jag är - imponerad jo, men efter sjuttielfte templet var det sådär halvkul....

Det fanns dock annan sten som jag blev helt betagen av och inte fick nog av. Naturens alldeles eget sätt att forma sig i sten. Jag har fått en helt otrolig naturupplevelse och är mycket tacksam för att Rita tog mig med.

Följ med på en tur till Hampi, via Bangalore, nord-nordväst om Varkala ca 110 mil, men jag har funderat på hur relevant det måttet är med tanke på de uschla vägarna här.... Nåväl, ca 25 timmar med tåg, vilket är ett lika dåligt riktvärde. Jag tror ni får kolla kartan helt enkelt och mått med tumme och pekfinger och jämföra med nåt ni känner till :-))

Vi lämnar Varkala i andra klass AC, det bästa tåget har att erbjuda. 16 timmat tar det till Bangalore. Endast en liten kackis såg jag, blev nästan besviken efter alla historier om oinbjudna sällskap på indiska tåg.

Framme i Bangalore tidig morgon. Tog in på ett hotellrum över dagen och åkte till Tripadvisors toppfrukostställe; Brahmin coffee bar. Typisk indisk frukost betående av idli (kokt riskaka som är godare än den ser ut), Vada (friterad kryddig munk som är rätt ok) en sås som var superstark och vi bara tog lite av (grannen åt den som soppa) och hett sött kaffe (riktigt gott trots att det både var mjölk och socker i).

Efter frukost var det dags för promenad i "de gröna parkernas stad". Därefter lite shopping och t o m jag, som inte är en vän av shopping, kunde inte låta bli att förundras över priser och utbud. Uja så billigt. Det blev mest Nike träningskläder som kostade en fjärdedel jfrt med hemma. Rita visade mig en indisk kläd-, inrednings-, accessoar-kedja, Fabindia, där jag shoppade loss som tusan. Funderar på att kolla om det går att ta den kedjan till Sverige..... Indiska kan behöva en konkurrent, som har betydligt bättre kvalitet till alltjämt låga priser.
Dags för citylunch, 13:th floor, med utsikt över Bangalore. Förvånansvärt få höghus. B har ett ljuvligt klimat. Under vår dag var det ca 22 grader och vi njöt av "svalkan".
Helt galet! På insidan av toadörren fanns en instruktion om hur man använder toaletten. Herrejösses, inte visste jag att man kan använda den på så många sätt, tillåtet eller ej...

Första klass från B till Hampi. Faktiskt sämre är förra tågets andra klass. Fortfarande inga "gäster", faktiskt inga på hela vägen. Kolla Gryding i spegeln...;-)

Framme i Hampi. Oerhört vackert med enorma risfält och de vackra bergen i bakgrunden.

Lite ruinbilder:

Detalj från Taj Magol
Kan ni fatta hur de mönsterpassat den här väggen? Tänker osökt på Peru där förundran var lika stor för samma typ av hantverk.
De gamla elefantstallarna. 11 st fick plats i den här längan.
Sicken ljuvlig liten gudinna.
Taj Magol ett gammalt palats som någon i kungafamiljen bodde i när det begav sig.



En vagn byggd i sten. Förr kunde hjulen snurra, vad det var för vits med det kan jag inte uttala mig om.

Runt alla ruiner har befolkningen sedan länge byggt "nya" hem där de bor och lever med sina familjer. När Hampis gamla UNESCO-ruiner ska bevaras och piffas till tvångsflyttas befolkningen och sakta men säkert rivs deras hem. De blev långt ifrån ersatta när de tvingades flytta. Här är några av de hus som håller på att rivas.






Åsså några av alla dessa underbara ungar:


Vi träffade en hel kader med ungar som var och tittade på ruiner. De är så oerhört nyfikna och framfusiga.
Tänderna tappar ungar överallt.
Kolla de ögonen..


Åsså några naturfenomen:

Hela dalen var en gång under vatten. Stenarna har spruckit och blivit kvar där de står. Ett mycket annorlunda naturfenomen. De finns precis överallt.





Hampi var varmt, pust, på eftermiddagarna blev det närmare 35 grader och då ligger man helst under tak, utanför sitt rum och väntar på kväll. Vi bodde på ett mysigt ställe.
På lördagskvällen var vi i ett aptempel och bjöd på bananer.
Bakom templet var det en utsikt som inte går av för hacker. 360 grader rymd, sten, risfält och .....

....en fantastisk solnedgång.

På landsbygden i Indien tar man av sig skorna innan man går in i t ex en butik eller ett hem. Detta är utanför en restaurang.
Vår favvorestaurang. Här ligger man till bords. Hampi är värsta laid-back-stället. Varkala är riktigt sofistikerat i jämförelse. Få svenskar (såg två Kånken) och många israeler som åker hit efter sin långa värnplikt. Mycke' röka och måttligt med alkohol. 
En kväll när vi missat sista båten över "floden" fick vi åka traditionell båt över. En liten vassbåt med tjära utanpå....

Till saken hör att det var becksvart och pojkarna hade en tallrik och en sko att ro med. Det gick runt, runt, runt.... Riktigt kul och supergoa ungdomar.
Tågstationssliv. En ljuvlig gammal tant. Fattar inte att kvinnorna alltid har saris, oavsett om de jobbar eller är finklädda. De har en underbar teknik att få till den så att den inte är i vägen utan att visa benen och även hålla sig torra och hyfsat rena.
Tillbaka i Bangalore. Bostadsområde utanför dagens shoppingställe, men framförallt utanför Sheraton där vi åt en fantastisk lunch. En buffé med minst 40 varmrätter (indiskt, italiensk, indonesiskt, kontinentalt), ett otal smårätter, soppor, salladsbord, ost (tyvärr bara en som höll Gryding-klass, men den var så god så jag fick tårar i ögonen ;-))). Ett dessertbord som gjorde att jag frångick mina principer. Jag smakade på säkert 8 olika chokladdesserter. Obeskrivbar njutning.... Till detta avnjöts ett glas rött med bra kvalitet. När vi skulle gå tyckte de att vi skulle komma tillbaka lördag eller söndag för då hade de stor buffé med nästan dubbelt så många rätter.... Alltsammans kostade ca 300 svenska per skalle - då ska ni veta att det är absolut toppklass och "svindyrt".
Vi hade ett par timmar att knäcka innan tåget skulle gå. Jag roade mig med att hänga utanför hotellet. Ett helt otroligt livligt cityliv. Jag filmade och för den intresserade kommer jag prova att lägga ut den inom någon dag.
Såååå, det var det. Tack för att ni hängde med på min semester. Den var trevlig och lärorik, men inget jag vill åka tillbaka till. Det enda jag vill se igen är en Fabindia-butik och sådana finns i många indiska städer, t ex tre stycken i Kochi, 3,5 tim med tåg från Varkala, 140 rupisar = 18 svenska.....

2 kommentarer:

  1. Tack för att jag fick följa med på din resa men Ahhh - båten vill jag ha i vardagsrummet.....fast utan tjära ;-) Å butiken följer jag gärna med och tittar i någonstans i närheten.....Kraaaaam

    SvaraRadera
  2. Jag sa ju att det bara var en massa stenar där... och väldigt varmt :) KRAM på dig

    SvaraRadera