onsdag 20 februari 2013

Svenskar - ena riktiga grisar...

Deepak sa till mig för ett tag sedan att svenskarna är de som grisar ner mest och tar minst ansvar för sig själva och gemensamma grejer av alla nationaliteter. Jag protesterade förstås först högljutt sen lite tystare när vi började ta fram exempel på vad som hänt den här tiden. Och trots att det retar mig som tusan så har han förmodligen och i princip rätt - igen! I alla fall utifrån hans 6 år i branschen. Det verkar inte vara bara för att reta mig ;-)

Vi har haft bedbugs en gång, i ett rum - vilka kan ha dragit in dem? Det finns två alternativ - båda svenskar.

Vi hade tre svenska töser boende här och trots att vi bad om att få städa emellan så ville de inte det. När de åkte var det en riktig svinstia därinne. Det tog en timma att bara städa badrummet. Handdukarna (sju stycken!) låg slängda på golvet ingrodda med lort och äckel - bara att slänga. Plastflaskor med allehanda innehåll låg slängda på golven. Snus och cig-rester fanns på golv och väggar. Riktiga lortgrisar var de - de annars så jätterara tjejerna.

Vi hade en kille här som stank nåt förfärligt. Vi vet inte om han duschade eller ej, men man ville helst inte vara i samma rum som honom. När han flyttade ut sanerades hans rum. Vilken nationalitet? Gissa!

Snus är förresten nåt vi svenskar slänger runt oss utan hänsyn. Golv, väggar, askkoppar, papperskorgar. Jag tycker det är småäckligt, men icke-svenskar tycker det är riktigt vidrigt.

Slutligen så är vi svenskar väldigt dåliga på att ta ansvar för hotellens grejer. Lakan, handdukar, möbler och annat är inget vi tar gemensamt ansvar för. Kollektivt ansvar och att göra fint till dem som kommer existerar inte. Konstigt nog inte heller viljan att bo i ett fräscht rum....

Ni ska veta att de flesta betalar bara mellan 35-70 svenska kronor per person och ändå tycker man sig ha rätt att göra vad som helst med grejer, använda många handdukar och äta hur mycket frukost som helst - om det nu har med pengar att göra? Jag vet inte! Vi kanske bara är obetänksamma.

Nåväl, vän av ordning måste ju berätta om det snuskigaste som hänt också. Det var inte svenskar - utan irländare. Det lustiga var att när de kom sa Deepak att
"- Härligt med irländare. De är de bästa att ha att göra med."
Den här gången blev det inte så. De var verkligen supertrevliga. Två män i 35-årsåldern. De var här några nätter och sen en morgon skulle de plötsligt iväg med ilfart. De betalade och drog snabbt som en avlöning. När Sandez kom in på rummet och skulle städa efter dem har de pinkat och spytt ner hela dubbelsängen. Rackarns va äckligt och jag var godtrogen (de var ju så mysiga) och kollade inte rummet innan de checkade ut. Ouää!!

Trots att Deepaks, och i viss mån mina, reflektioner om oss inte är vetenskapliga så är det här riktigt skämmigt. Sååå, från och med nu tycker jag att vi svenskar skärper till oss lite till mans ;-))

Slutligen måste jag berätta om tjeckerna. Det verkar vara det inlägg som satt sig hårdast i minnet på många av er. Jag får hela tiden frågor om dem. Status är att några är kvar och andra är nytillkomna. Just nu är de nio stycken som "mår bra" här. Hej och hå! Funkar bra, men jag håller mig mest på Skylark där det är lugnt och skönt - i jämförelse!!! 

1 kommentar:

  1. Sorgligt att höra att våra svenska bröder och systrar beter sig så illa och ger oss dåligt rykte. Jag håller med- skärpning!

    SvaraRadera