söndag 20 januari 2013

Varkala på ett ögonblick

Åsa sa härom dagen att nu vet hon så mycket om Varkala att hon inte behöver åka hit. Jag funderade lite på det och insåg att det är en del jag inte visat er ännu. Här kommer därför lite nya bilder och kommentarer.

Det är ofta höga vågor i Varkala och alltid väldigt strömt. Därför finns flaggor mellan vilka du ska bada för att inte badvakterna ska vissla på dig. Du hör på tonen att det inte är för att du är så himla läcker ,-)
Mobiltäckning finns "överallt". Det är billigt att skaffa SIM-kort inkl surf här, om din telefon inte är operatörslåst, vill säga. Annars har i princip varenda hotell och restaurang wi-fi så tillgängligheten är det inget fel på - när strömmen funkar...... och linan inte är knökfull och svajar...
Under de tre takåsarna ligger restaurang Little Tibet. Förutom att de har vansinnigt goda Mommos (nationalrätt i Tibet) så har de en svensk ägarinna. Samma person som äger en av de mer kända krogarna i Stockholm.
Så här går indiskorna klädda på stranden. De är alltid vänliga, men verkar tycka att vi är rätt knäppa. Fast de glor inte fullt lika mycket som deras manliga landsmän.

Vissa saker är sig lika på alla turiststränder....
...eller hur?!
Den höga klippkanten gör stranden väldigt dramatisk och annorlunda. Man tröttnar liksom inte på sceneriet oavsett om man är uppe eller nere.
Vindarna och klippkanten i kombination gör det till ett paradis för paragliders. En kompis skulle upp och filma, men jag har inte sett resultatet ännu. Läckert! Måste nog prova..... ;-)
Lite udda är det allt.....
Trappan upp/ner för klippan är inte den tryggaste, men ger bra motion. Sen kan man ju hjälpa till att pumpa upp pulsen ytterligare genom att irritera sig på allt skräp.
Så här ser det ut på klippkanten. Går du norrut har du butiker, restauranger och hotell på höger sida och Arabiska sjön/Indiska oceanen till vänster.
Shopping här är generellt sett billigt med låg kvalitet.
Det här är en av mina "kompisar". En varkalabo som skrattade halvt ihjäl sig när jag skulle köpa "vatten" på svenska eftersom vattr (med reservation för stavningen) betyder idiot på Malayalam. Sen dess tjötar vi för fullt när vi ses.
En och annan konstnär finns det här.
Åsså mysiga restauranger
Fler butiker och restauranger.
Utsikten från restaurangerna.
Ett av skälen till att många åker till Varkala är de ayurvediska behandlingarna. Ett annat är yogan. Det finns en uppsjö av yogaställen och många yogar ett par gånger om dagen. Nybörjare lika välkomna som alla andra. Jag gör snart som han på bilden ;-)
Elefantfestivaler är stort både bland "locals" och turister. Det kan vara elefanttåg på upp mot 50-60 elefanter. Kanske fler, jag vet inte. Jag blir mest sorgsen av att se en massa elefanter som är kedjade. Deras ögon gör mig gråtfärdig....
.....lekarna, däremot är kul. Byarna tävlat mot varandra och massvis med folk engagerar sig. I den här tävlingen gäller det att få den andra laget på knä genom att lyfta sin sida av tornet så högt och länge att den andra sidan tröttnar och gå ner på knä.....
.....här ser ni armarna på Varkalas segrande lag och hur de arbetar. Runt omkring finns det avbytare. Förstås inga kvinnor, de står för sig själva, på sidan om och tittar på.
Tempel är det gott om här. Hinduiska och muslimska. Jösses sånt oväsen! 
Hos oss hörs minst tre tempel och två moskéer. I morse var det galet med ett av varje igång från kl 0500. Det hinduiska templet har festival den här veckan och när de sjunger som mest önskar man att det blir strömavbrott. De har som ni förstår massvis med högtalare. Från slutet av januari till slutet av mars avlöser festivalerna varandra. Intressant hur våra gäster reagerar. Vissa vill flytta härifrån omg, medan andra tycker det är underbart exotiskt. Hade jag inte haft silikonöronproppar hade jag inte stått ut ;-)

I Varkala finns också ett väldigt känt hinduiskt tempel, Janardhana temle (bilden ovan). Dit vallfärdar hinduer från hela Indien. De offrar till gudarna och hedrar de döda förfäderna genom att ta med aska från dem och enligt vissa ritualer slänger de den i havet. Intressant att se, men en aning spektakulärt, eftersom det sker mitt på badstranden.

Sååå, nu har ni sett och läst lite mer om Varkala och behöver inte åka hit - om ni inte vill träffa den här tjejen förstås..... Kram på er!





4 kommentarer:

  1. Tack för den guidade rundturen!

    SvaraRadera
  2. Det är alltid lika roligt att titta på dina bilder och läsa dina kommentarer. Här är det drygt 10 grader kallt, men det blåser lite så det känns som minus 20. Brrr! Längtar du hem?
    Anders och Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla och Anders!
      Kul att ha er med! Längtar hem...? Näää, inte ofta. Jag älskar att gå barbent och det gör man nog bäst här .-)) Dagarna är varma och soliga, kvällarna svala och behagliga. Maten och sällskapet toppen. Skype när det pockar på eller behövs. Lite lagom mycket att göra. Vad mer kan man begära? Nej tack, jag har nog läst om vädret därhemma och tror jag avstår - ett tag till! ;-)
      Kram på er //Eva

      Radera
  3. Du är flitig med bloggandet, Eva. Kul! Säger som Matilda, tack för den guidade turen. Är så häftigt att du har en vardag mitt i detta.
    Kram!

    SvaraRadera