tisdag 11 december 2012

Betydelsen av tid

Sicka härliga dagar och låååånga dagar! Massvis med galna upptåg, skratt och huvudskakningar. Våra kontroverser är nästan helt borta, vi garvar ofta och lätt hysteriskt med tårarna rinnande efter kinderna. Nu är vi ett team som bara blir starkare för varje dag. För er som läst om grupputvecklingsmodellen FIRO så kan jag meddela att den ännu en gång har visat sig stämma alldeles utmärkt med verkligheten, till skillnad från många andra modeller och teorier.

Stötestenen som kommer att komma de närmsta dagarna har jag redan förutsett. Jag funderar som bäst på vilken strategi jag ska välja. Ämnet är städning: Gammaldags moppar som bara flyttar runt smutsen, röd- och svartmålade golv där varenda liten grå fläck syns. Två unga män som inte "ser" utan tycker att de städat färdigt när det glänser av vatten. Att det blivit rent är av mindre betydelse, eller när det varit vatten på golvet så är det rent. Hmm, vi får se hur jag ska få dem att "se", för ambitionen är det inget fel på.

Måste bara dela med mig av en historia från levande livet också. Nu börjar jag förstå varför begreppet "tid" är annorlunda här. Så här är det:

Man gör en överenskommelse med rörmokaren om att han ska komma och han svarar OK nale (imorgon på Malayalam, Keralaindiska). Vilket betyder två till fem dagar senare - kanske. Liknande överenskommelser gör vi med elektrikern, laundryman, målaren, madrassmannen, ägaren, revisorn, snickaren m fl. Det är en massa folk här hela tiden och vi vet aldrig när de dyker upp. Deepak undrar varför jag hetsar upp mig - de kommer ju.

Ett exempel är att vi bokar en tid med revisorn kl 1000 idag. När vi kommer dit är han försenad så vi väntar..... efter en timma kommer någon och säger att vi får komma tillbaka kl 1300. Vi far hem igen. 1245 - dags att åka då kommer förstås elektrikern. Han åker då upp ett pinnhål i prioriteringen eftersom han är här NU - och revisorn får vänta. Medan elektrikern meckar kommer ju förstås laundryman, som vi väntat på hela dan för han skulle komma på morgonen. Även han får en gräddfil för han är ju här NU. 1345 kommer vi äntligen iväg.... När vi kommer fram till revisorn ber jag såklart om ursäkt för att vi är sena och han tittat oförstående (som vanligt) på mig och säger "1300 då äter jag lunch så jag var inte här".

Efteråt frågade Deepak: "- Varför bad du om ursäkt?"
Jag svarar "- Vi kom ju för sent."
Då var det Deepaks tur att oförstående skaka på huvudet med ett snett leende.

Det är bara att inse. Allt blir klart tids nog så varför stressa upp sig? För snart ett år sedan började jag leva mer i tillit och mindre i kontroll. Underbart! Här nere går min gamla livsstil inte att välja, här måste jag leva i tillit annars blir jag ett nervvrak. Tror faktiskt att det är den rätta attityden till livet oavsett vilken definition man har av tid.

Slutligen några foton från en revisors kontor bortom turiststråket. Måste tillägga att detta är den väg kunderna går in till revisorn - som gör ett grymt bra jobb, precis som våra revisorer hemma, i betydligt flashigare kontorsmiljöer.

Air condition genom stora hål i golvet

En lite hög skräp i en smal korridor.

Ett av de skitigaste fönster jag sett.

 

2 kommentarer:

  1. Hallå där! Åker ner till Varkala idag o vill gärna kolla i ert ställe. Hittar inte namnet på stället eller adress. Vill du skriva lite info till:
    blimst@gmail.com?
    H Blomst

    SvaraRadera
  2. Underbara vän! Så härligt att följa dig. Saknar Facebooks gilla-tumme. För ibland är det liksom det man anser sig hinna här, där tid som bekant är betydligt mer klockstyrd än där du är. Kram! Ankan

    SvaraRadera