fredag 21 december 2012

Statusrapport Skylark

Ooops, jag har fått skäll från en engagerad läsare. Trevligt! Jag har skrivit för lite om hotellet och affärsläget. Här är nuläget:

Marknaden är riktigt låg. De som varit här i många år säger att säsongen är rejält försenad. Hos oss får det stora konsekvenser eftersom vi ligger 4 minuter från Klippan och därför blir bokade senare. De som har varit här är i alla fall supernöjda, vilket känns bra och vi har fått många bra reviewer vilket är nyckeln till bokningar. Det är däremot inte så bra för ekonomin, förstås. Vi har dock tillit i att det blir bättre framöver. Från 26 dec och två veckor framåt är det i alla fall nästan fullbokat till hyfsat höga priser.

Tänk på att varje gång ni går in på vår hemsida www.varkalabudgethotel.com hjälper ni oss att komma högre i sökmotorerna :-))

Skylark kan nu kallas hotell och idag fick vi äntligen godkännandet av myndigheterna att få ha gäster. Vi har haft gäster ändå, men tvingats vara väldigt försiktiga.

Försäljnings- och marknadsföringsläget är sisådär. Jag skulle kunna sitta i timmar och bara jobba med det på nätet, men det gills liksom inte enligt Deepak, som tycker att sitta vid datorn är inte att jobba...... Igår fick jag lite hjälp av Stanley, Deepaks polare, som uppmanade mig att jobba hårt med internetmarknadsföring. Deepak lyssnade och förmodligen kommer han att tycka att jag ska jobba lite mer med marknadsföring om en dag eller två - som om det vore hans idé. Detta beteende är ju precis likadant som i Sverige. Överallt finns det ju personer som gör andras idéer till sina - behöver inte vara så illa ment, som i det här fallet - bara lite irriterande - precis som hemma.

Deepak och jag bråkar inte så mycket längre, men har olika åsikter om framförallt prisstrategin. Han vill lära sig, men inte förändra sig. Ännu ett tillfälle då nepaleser och svenskar beter sig likadant :-)
(Jag erkänner!!! - min åsikt är ju inte nödvändigtvis alltid har rätt för att jag har lite mer erfarenhet....)

Välkomna på en liten rundtur på Skylark...

Första anblicken ser kanske lite mörk ut, men det är inte riktigt med sanningen överensstämmande. Beror nog på fotografen (undertecknad) och på kameran (undertecknads)
Mottagningsrummet. Lite torftigt och stolarna hör till rummen egentligen, men det är vad vi kostat på oss så här långt. Reception har vi ingen för vi vill att det ska kännas informellt (fast egentligen har vi inga möbler).

Två våningar och fyra rum på varje våning. Rummen är identiska förutom att det inte gått att få tag på exakt likadana lakan. Färgerna är dock någorlunda jämförbara. Två sängar (90 resp 120 breda) gör det möjligt även för familjer att bo hos oss. Vi ska ta reda på vad det kostar att måla blommor på väggarna i alla rum, dels är det trevligt, men framförallt slipper vi tänka på väggprydnader som möglar och blir fula under monsunen.

Muggen har Stockholmsdusch (gäller även för de finare hotellen) och är nymålad. Även om porslinet är gammalt känns det fräscht jfrt med många andra liknande ställen. Sabine, tyskan från igår, tyckte vårt ställe var mycket finare än hennes hotell, förutom att hos oss finns det bara kallvatten. Hon betalar 1 600 rupisar per natt (ca 200 kr) och vi tar ung hälften. Vi ligger marginellt längre bort från Kippan. Tänk vad varmvatten kan göra skillnad.......
På väg till nederväningen.

Den traditionella Keralasoffan, i entren/utgången, är vi extra stolta över. 
 
Hängmattan är mysig, fråga Ninni :-) Det ser ut som en öken i trädgården och det är vanligt här nere. Vi håller dock på att piffa lite med växter i krukorna. Dessutom kommer ett bord med stolar dit vilken dag som helst.


På balkongen har Ninni och jag knäckt en och annan whiskey-kork och en bag-in-box. Vinet här är känt för att vara bedrövligt, men vi köpte en flaska "bra vin" ändå och tänkte att "- Så illa kan det väl inte vara". Vi tog bara varsin klunk - det var fullständigt odrickbart ;-(
Trodde Deepak skulle gå i taket när jag sa att Wi-Fi free egentligen betyder att det inte finns Wi-Fi och att det istället skulle stå Free Wi-Fi. Jaja, lika mycket mitt fel.......

Tack för att ni var med mig på den här rundturen. I morgon får ni se Sherin Cottage.

2 kommentarer:

  1. Tack för den guidade rundturen! Det ser riktigt fint ut. Jag ska gå in många gånger på hemsidan om det kan hjälpa er att hamna högt upp i sökningarna.
    Önskar er fortsatt lycka till!

    SvaraRadera
  2. Fräscht ställe! Ser mycket trevligare ut än många av de ställen jag bodde på i bland annat Pondicherry. Inte förvånande - du har ju blick för det där. Kämpa på!

    SvaraRadera