söndag 2 december 2012

Mentalt utpumpad

Igår hade Deepak och jag Samtalet, ni vet där samtalet vi har med varandra när vi inser att ska vår relation fortsätta måste vi TALA med varandra. Olikheterna mellan en nepales som lever här och nu och en planerande svensk kontrollfascist (i alla fall i jämförelse med Deepak) är förstås stora, men ibland krockar det så det dånar - eller tvärtom - var och en går undan för att inte vrida nacken av den andre. Sååå, Samtalet var ett måste!

Efter en massa diskussioner fram och tillbaka enades vi om att ska vi få ut den potential som finns i våra hotell, så måste vi ta det bästa av våra respektive hjärnor och erfarenheter och göra nåt nytt smart av det. Låter enkelt, men det är det inte, jag lovar. Ett exempel:
Nepaleser är inte av den planerande arten människor. När jag frågar Deepak vad han och Sandy (inte Sever) ska göra idag svarar han:
- Vänta på madrasserna.
- Jaha, säger jag, så bra, då kan ni ju, medan ni väntar på madrasserna, bära in sängarna på rummen?
- Nä, säger Deepak, vi måste städa rummen först.
- Jaha, säger jag, då kan ni ju städa rummen medan ni väntar på madrasserna?
Då tittar han på mig helt oförstående och som om jag kommer från en annan planet och jag inser att längre än så här ska det inte planeras idag.

Efter denna insikt blev jag "lite trött" och tog mig en femminutare i ryggläge på sängen. Några djupa andetag senare hade pulsen gått ner och jag tog mig en redig funderare.

Snart inser jag att det är inte alls säkert att mitt sätt skulle fungera bättre än det sätt de väljer att göra det på. Jag är helt övertygad om att allt kommer att vara på plats, rent, snyggt och välkomnande dagen D. Det är det enda viktiga så varför hetsar jag upp mig? Låt dem göra på sitt sätt.

Enligt Deepak är vi klara om två dagar och om en vecka enligt mitt sätt att se det. Sen är det klart att Deepak imorgon också kommer att säga om två dagar och även dagen efter det så han kommer ju ha rätt - det är klart om två dagar. Bra va? Och förmodligen går det inte vare sig fortare eller långsammare i slutändan.

Jag måste samtidigt tala om att det är på intet sätt en ointelligent man jag har att göra med, tvärtom han är skärpt, men synsätten är så totalt olika och bör därför inte värderas. Jag har därför bestämt mig för att sluta värdera andras beteenden. Prova får ni se, det är inte helt lätt.

Utöver detta (för mig ologiska resonemang) har vi haft ett riktigt elände med bortglömda password, säkerhetsmekanismer i mailen som slagit till för att Deepak förflyttat sig från Nepal till Indien, en galen amerikanska och en Deepak som kör stilen "fort och fel". Det är en galen historia som jag inte ids återge här, men den har inneburit att det först idag går att boka oss på bokningssajten. Dessutom har alla gamla gästers kommentarer fallit bort och utan kommentarer - inga kunder. Bara att börja om från början.

Sååå, kära vänner! Jag är mentalt utpumpad, men lycklig. Rackarns så lärorikt det är! Å kul också - för det mesta :-)

2 kommentarer:

  1. Modiga och klarseende Eva :-) Vilket tålamodstest och hjärnstretchingstid du går igenom . Heja, heja vad du utvecklas. Kommer jag känna igen dig när vi träffas igen ;-) Kraaaam

    SvaraRadera
  2. Tack, kära vän! Precis vad jag behövde just nu :-) Kraaaaam tillbaka

    SvaraRadera